Dé Nova Learning

Opdrachten

VERLOPEN

Coördinator voor thema 4: Onderbouwen met kennis en kunde

Opdrachtgever: Stichting op snijvlak van ICT & Onderwijs

Goed onderwijs legt de basis voor leven, leren en werken en daagt leerlingen en studenten uit om het beste uit zichzelf te halen. Dat vraagt om onderwijs dat inspeelt op sociale, economische en technologische 
ontwikkelingen. De opdrachtgever ondersteunt scholen bij een professionele inzet van ict. Ze zorgen ervoor dat technologie wordt benut om de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs te verbeteren en veiligheids- en ict-risico’s te beheersen.
Vanuit drie elkaar aanvullende rollen draagt De opdrachtgever bij aan goed en veilig gebruik van ict in het onderwijs:

  • Expert en gids voor scholen en besturen die keuzes moeten maken over de inzet van ict; 
  • Ontwikkelaar en dienstverlener van publieke ict-voorzieningen; 
  • Keten- en sectorarchitect van de (sectorale en bovensectorale) ict-infrastructuur in het onderwijs.

De opdrachtgever is penvoerder van het programma waar je aan zal werken. In dit meerjarige programma wordt met diverse projectpartners samengewerkt in het publieke onderwijsdomein. Het programma heeft als belangrijkste doel: het bereiken van een doorbraak in het gebruik van open leermateriaal in het primair, gespecialiseerd en voortgezet onderwijs om daarmee de kwaliteit van het onderwijs te versterken en het vak van leraar aantrekkelijker te maken. Door leraren meer mogelijkheden en regie te geven om ook open 
leermateriaal in te zetten, krijgen zij meer grip op het curriculum en kunnen ze passende keuzes maken over de inzet van leermiddelen. 

Functie

Als Coördinator voor Thema 4 binnen het programma ben je verantwoordelijk voor:

  • Het strategisch leiden van de drie werkpakketten gericht op het versterken van evidence-informed werken voor 
    diverse doelgroepen;
  • Het inrichten van de werkplaats open leermateriaal funderend onderwijs;
  • Professionaliseringsactiviteiten rondom open leermateriaal;
  • De onderzoeksagenda en visie en beleid van scholen en onderwijsbesturen.

Je werkt nauw samen met andere coördinatoren, medewerkers en partners om de impact van open leermateriaal te vergroten in zowel primair, gespecialiseerd en voortgezet onderwijs. 

Verantwoordelijkheden & Taken

Algemeen:

  • Zorgen voor de realisatie van de ambities zoals beschreven in het meerjarenplan 2025 – 2026 en vertaald naar een jaarplan per thema;
  • Opdrachten verdelen, begeleiden van teamcollega’s, monitoren en zorgen voor kwalitatief goede opbrengsten van het thema ‘onderbouwen met kennis en kunde’;
  • Afstemmen met programmamanager, programmasecretaris, andere coördinatoren, verbinder en communicatieadviseurs om optimale resultaten te bereiken;
  • Als lid van het kernteam deelnemen aan programma-overleg en wekelijks aanwezig zijn (op dinsdagen) op locatie voor afstemming;
  • Gezicht naar buiten toe zijn en contacten onderhouden met partners en andere stakeholders in het veld, bv presentaties geven, netwerkafspraken en boegbeeld zijn;
  • Bijdragen aan programma-brede ontwikkelingen, jaarplannen en (kwartaal)rapportages conform afgesproken richtlijnen;
  • Problemen en vraagstukken signaleren en op de juiste plek adresseren;
  • Coördineren en begeleiden van activiteiten die door partners en overigen worden uitgevoerd;
  • Kansen identificeren om de impact te vergroten en bij te dragen aan de missie, zowel binnen het programma als in relatie tot andere stakeholders, zoals overige Groeifondsprogramma’s;
  • Met projectleiders op inhoud en strategie meedenken over de optimale invulling en uitvoering van de werkpakketten (zie hieronder).

Taken Werkpakket 10: Evidence-informed werken:

  • Evidence-informed werken laten doorvoeren in alle aspecten van het programma. Zowel intern, als voor externe opdrachten en pilots die binnen het programma lopen; 
  • Strategische keuzes maken voor evidence-informed werken, monitoring en visie & beleid en laten organiseren van kennisdelingssessies rondom deze onderwerpen; 
  • Versterken van evidence-informed werken, samen met collega’s binnen andere thema’s; 
  • Inventariseren van behoeftes en wensen die er leven rondom evidence-informed werken; 
  • Afstemming met andere coördinatoren over input voor het versterken van de pilots en hun (tussen)opbrengsten; 
  • Afstemming met andere organisaties en Groeifondsprogramma’s die ook werken op het gebied van evidence-informed werken in het funderend onderwijs;
  • Leidinggeven aan de medewerkers die binnen dit werkpakket actief zijn.

Taken Werkpakket 11: Kennis ontwikkelen, delen, en implementeren:

  • Laten ontwikkelen van programma’s voor leraren(teams) gericht op gebruiken, delen en maken van open leermateriaal, passend bij de gedefinieerde doelgroepen en hun behoeften;
  • Samenwerken met onderwijsorganisaties voor fysieke en online activiteiten in het programma, afgestemd met de regisseur van het OLP; 
  • Strategische uitgangspunten formuleren voor het opzetten van activiteiten, identificeren van bestaande academies en aanbieden van scholing via verschillende kanalen (organisaties en professionals); 
  • Integreren van OLP en laten ontwikkelen van een toolbox voor duurzame borging van activiteiten; 
  • Laten uitvoeren van de onderzoeksagenda en bijdragen aan impact van de uitgevoerde onderzoeken; 
  • Organiseren van samenwerkingen met onderzoeksinstanties voor uitvoering van projecten die vallen onder de onderzoeksagenda; 
  • Leidinggeven aan de medewerkers die binnen dit werkpakket actief zijn. 

Taken werkpakket 12: Werkplaats open leermateriaal funderend onderwijs:

  • Samen met de projectleider organiseren van initiatieven die gaan lopen binnen de werkplaats; 
  • Relevante organisaties (scholen, lerarenopleiders, onderwijsorganisaties, onderzoeksinstituten) aanhaken en enthousiasmeren voor de werkplaats; 
  • Uitwerken van contracten en de juiste processen voor het van start laten gaan van de werkplaats; 
  • Leidinggeven aan de medewerkers die binnen dit werkpakket actief zijn;
  • Regie voeren op de samenwerkingsafspraken en financiering rondom de werkplaats, in afstemming met de projectleider.

Eisen

  • Afgeronde opleiding op masterniveau in onderwijskunde of vergelijkbaar; 
  • Aantoonbare ervaring in projectmanagement en coördinatie binnen onderwijsgerelateerde initiatieven; 
  • Relevant netwerk in het onderwijs; 
  • Relevante kennis over (onderwijs) onderzoek / praktijkgericht onderzoek en/of evidence-informed werken; 
  • Ruime kennis van financiën en bedrijfsvoering in een complexe organisatie; 
  • Het perspectief van leraren(teams) centraal kunnen stellen in alle activiteiten; 
  • Diepgaande kennis van (funderend) onderwijs, leermiddelen en onderwijsontwikkelingen; 
  • Uitstekende communicatieve, leidinggevende en coördinerende vaardigheden; 
  • Vermogen om in teamverband te werken en samenwerking te stimuleren; 
  • Resultaatgericht, proactief en in staat om problemen effectief aan te pakken.

Helaas kan je niet meer reageren op deze opdracht.