Dé Nova Learning

Nieuws

Een assessment is geen enge toets, maar een springplank om te leren!

In deze blog wordt de inzet en uitvoering van een assessment besproken en de persoonlijke positieve ervaringen van Jolijne van Prooijen gedeeld. Zij licht toe waarom een assessment geen enge toets is, maar juist inzicht geeft in jouw eigen talenten en ontwikkelkansen.

Voordat ik ging solliciteren bij Dé Nova had ik nog nooit te maken gehad met assessments. In mijn vorige baan hoorde ik af en toe managers of sollicitanten er wel over, verzuchtend vertellend dat ze er zo tegenop zagen. ‘Moeilijk’, ‘een beoordeling’, ‘een toets’, ‘scoor je goed of slecht, erg zwart-wit’, ‘bang om te falen’. Ik kreeg de indruk dat een assessment een verschrikkelijke beproeving was en dat je er vooral ver weg van moest blijven.  

Gelukkig is die indruk snel veranderd, na het zelf doen van een assessment, en het mogen begeleiden van vele andere, bij Dé Nova. In deze blog deel ik graag mijn perspectief en inzichten waarom een assessment geen enge toets is, maar een mooie tool om je ontwikkeling vorm te geven. Wij noemen dat ook wel: een springplank naar leren.  

Assessment als instrument voor het in kaart brengen van competenties 

Voor elke baan is er een set aan competenties denkbaar die goed van pas zullen komen bij het uitvoeren van je taken. Competenties zijn afgebakende stukjes zichtbaar gedrag. Je kan bijvoorbeeld denken aan: samenwerken, organiseren van eigen werk, netwerken of besluitvaardigheid.  

Iedereen kan deze gewenste competenties laten zien. Hoe gemakkelijk je dat afgaat, wordt mede bepaald door je normen en waarden, je ervaring, je drijfveren, je cognitie én je persoonlijkheid. Dit zijn best complexe componenten om te beschrijven, want ze kunnen niet geobserveerd worden. Of zoals McClelland stelt in zijn ijsbergmodel: dit zijn de elementen die zich onder de waterlijn bevinden. Een assessment is een instrument om de relatie te leggen tussen het zichtbare en het onzichtbare gedeelte van de ijsberg.  

Laatst had ik het erover met mijn vriend. Hij zei: “ik zou doodmoe worden van een hele dag calls en overleggen, zoals jij hebt”. En andersom zou ik er niet aan moeten denken om heel de dag geconcentreerd achter mijn laptop in mijn eentje onderzoek te moeten doen. Dit wil niet zeggen dat we niet goed zouden presteren als we van baan zouden wisselen, maar het zou wel grote impact hebben op de inspanning die we moeten leveren om dat gewenste resultaat te behalen.  

Stel dat de gevraagde competenties voor jouw droombaan ver van je af staan, betekent dit dan dat deze baan niet de juiste is voor jou? Dit hoeft niet zo te zijn, als je er maar bewust van bent dat de competenties jou waarschijnlijk meer energie zullen kosten dan iemand waarvan de gevraagde competenties dichtbij zijn persoonlijkheid liggen. Als jij de juiste drijfveren hebt en bereid bent om er energie in te stoppen, kan jouw doorzettingsvermogen betekenen dat jij weldegelijk een goede kandidaat bent voor de baan.   

Mijn springplank voor leren 

Een assessment doen gaat dus niet over goed of slecht presteren, maar het zichtbaar maken van de relatie tussen jouw persoonlijkheid, drijfveren en cognitie, en de voor jouw (gewenste) baan geselecteerde competenties. Door het doen van een assessment krijg je inzicht in jouw talenten en je ontwikkelkansen. Door het adviesrapport dat door ons wordt opgesteld, krijg je concrete handvatten aangereikt om zelf bewuste stappen te kunnen zetten in je (loopbaan)ontwikkeling. 

Ik gebruik de uitkomsten van mijn assessmentrapport als reflectiemodel, zeker drie keer per jaar als ik een ontwikkelgesprek voer met mijn leidinggevende. Ik bedenk of ik te veel taken doe die mij energie kosten, en of ik voldoende kansen krijg om competenties die mij weinig energie kosten (mijn talenten) in te zetten in mijn werk. Zo krijg ik meer zicht op mijn energiemanagement, mijn inzetbaarheid en mijn ambitie.   

Ben je naar aanleiding van deze blog nieuwsgierig geworden naar onze assessments? Kijk dan eens op onze website voor meer informatie en lees referenties van een aantal van onze assessment-kandidaten. 

Meer nieuws

Van flexibele schil naar verbindende kern

Door Annemijn Storm Op donderdagmiddag 18 april organiseerde Dé Nova Learning een inspiratiebijeenkomst voor het vaste en flexibele team van L&D-professionals. Het thema was: in harmonie met binnen en buiten. Hoe blijf je ondanks (of dankzij) alle ruis in verbinding met jezelf en anderen? Een retorische vraag die zichzelf blijft

Lees meer »

Nieuwe Collega, Eline!

Wij zijn super blij met de komst van Eline Terpstra, onze nieuwe onderwijskundige stagiaire. Ze stelt zichzelf graag aan jullie voor. Kun je iets vertellen over jezelf? Hi! Ik ben Eline Terpstra, 26 jaar en woon in Utrecht. Na de pre-master gevolgd te hebben, doe ik op dit moment de

Lees meer »

Veerkracht in het Onderwijs van Stichting EduCare

Stichting EduCare, een stichting voor speciaal onderwijs, zet vanuit goed werkgeverschap de veerkracht van zijn medewerkers op de kaart! Bij EduCare herkennen ze op de verschillende scholen de uitdagingen van medewerkers met werkdruk in combinatie met een gezonde werk-privé balans. Om veerkracht en duurzame inzetbaarheid te bevorderen heeft EduCare in

Lees meer »