In deze blog worden de Learning & Development trends van 2022 besproken.
Vaak is een ingrijpende gebeurtenis -zoals de huidige COVID-19 pandemie- de aanzet tot verbeteringen en innovaties. Een dergelijke situatie kan een verschuiving veroorzaken in de aspecten die we in ons (werkende) leven belangrijk achten. Zo dwong de coronacrisis al tot het maken van grote stappen op het gebied van technologische innovaties. Daarnaast heeft het grote invloed gehad op onze visie op leren en werken, en de rol van Learning & Development. We nemen je in deze blog mee in de L&D ontwikkelingen en trends van 2022.
Ontwikkelingen
De ‘L&D Global Sentiment Survey’ wordt jaarlijks afgenomen om de ontwikkelingen op het gebied van werkplekleren (L&D) in beeld te brengen. In deze enquête kiezen deelnemers drie L&D opties (uit een lijst van 16 items) die zij van belang vinden op de werkplek. Denk hierbij aan aspecten zoals omscholing/bijscholing, Leermanagementsystemen of micro-learning.
Welke ontwikkelingen in Learning & Development laten de resultaten uit deze enquête voor 2022 zien?
- Omscholing/bijscholing is nog steeds erg belangrijk, maar minder dominant.
Met 12,5% van de stemmen staat omscholing/bijscholing nog steeds stipt op nummer 1. Echter heeft er ten opzichte van 2021 wel een daling plaatsgevonden. Werknemers hechten nog steeds veel belang aan training, maar dit is minder dominant dan in het jaar hiervoor. Deelnemers aan het onderzoek gaven wel aan dat er nog heel wat praktische problemen bestaan bij het implementeren van dergelijke trainingen. Hier valt dus nog veel winst te behalen voor organisaties wereldwijd.
- De focus komt steeds meer te liggen op het ontwikkelen van soft-skills
De opties die in 2022 de grootste stijging in belang laten zien zijn ‘Samenwerkend/Sociaal leren’, ‘Coaching/mentorschap’ en ‘Meer diepgaand overleg binnen het bedrijf’. Dit zou kunnen betekenen dat er behoefte is aan een zachtere, meer menselijke benadering in L&D.
- Werknemers hebben behoefte aan gepersonaliseerde en op talenten gebaseerde leertrajecten
Als we kijken naar de L&D-opties die in de top 10 zijn beland, vallen daar ook ‘Personalisatie’, ‘Learning analytics’, ‘Op vaardigheden gebaseerd talentmanagement’, en ‘Leermanagementsystemen’ onder. De behoefte hiernaar geeft aan dat de medewerkers het belangrijk vinden om hun kennis en kunde bij te kunnen houden en dat er passende leertrajecten hiervoor ingericht worden. Deze wens voor adaptief leren zien we ook terug in de trends van 2022.
Trends
Voor 2022 zijn er ook enkele trends te onderscheiden, vooral op het gebied van technologische interventies. Lees hieronder de top 5 trends waar we in 2022 rekening mee moeten houden:
- Mobile first learning & Microlearning
Om tijd te verdrijven pakken mensen gauw hun telefoon. Mobile first learning maakt hier gebruik van en creëert de perfecte kans om microlearning toe te passen; kleine stukjes aan informatie aanbieden om kennis te herhalen en up-to-date te houden. Zo kunnen medewerkers even een korte e-learning maken op hun telefoon terwijl ze op de bus staan te wachten of in de wachtruimte zitten bij de tandarts.
- Adaptive learning
Doordat e-learning nu op zo’n grote schaal wordt toegepast, komen ondernemingen erachter dat het ‘one-size-fits-all’ principe niet meer opgaat. Wat we ook al zagen in de L&D ontwikkelingen is dat er behoefte is aan maatwerk, ook wel Adaptive learning. E-learning platformen worden steeds slimmer en kunnen worden ingezet om leerdoelen en lesmateriaal aan te passen aan de kennis en kunde van een werknemer, of om de leerstijl aan te passen aan hoe iemand het meest effectief leert.
- Social learning
Tijdens Social learning leren medewerkers niet alleen van hun trainer, maar ook van elkaar! Chatten, videobellen, afspreken met een collega die ergens veel van weet; allemaal opties om onderling contact tussen collega’s te bevorderen en maatwerk te bieden aan kennis en overdracht.
- User generated learning
Er wordt tegenwoordig steeds meer gebruik gemaakt van user generated learning. Medewerkers delen wat ze weten en dragen hiermee zelf bij aan e-learning platformen en leermodules. Aanwezige kennis binnen een onderneming wordt zo met elkaar gedeeld en het lesmateriaal sluit vaak ook nog eens beter aan bij de praktijk.
- Blended learning
Door de afgelopen jaren hebben de meesten het een beetje gehad met thuis vanachter een computer werken. Bij Blended learning wordt gebruikgemaakt van verschillende stijlen en manieren van leren. Er kan bijvoorbeeld een combinatie gemaakt worden tussen klassikaal leren, e-learning, social learning en webinars. Blended learning kan zo bijdragen om met meer plezier iets te leren én de binding met de onderneming te versterken.
Benieuwd hoe wij bij Dé Nova bovenstaande L&D ontwikkelingen en trends in acht nemen? We vertellen je graag meer!