In deze blog wordt onze samenwerking met Scolea om een blended leergang over ‘Volgend Sturen’ beschreven.
Klant
Scolea – De opleider voor arbeidsdeskundigen, casemanagers en re-integratiespecialisten.
Opdracht aan Dé Nova
Bert van den Berg, oprichter Scolea: Ontwikkel een blended leergang over de nieuwe begeleidingsaanpak ‘Volgend Sturen’
Waarom paste deze opdracht zo goed bij Dé Nova?
Met de benadering ‘Volgend Sturen’ zet de begeleider de cliënt in een begeleidingstraject in zijn kracht. De begeleider kan zijn bijv. een jobcoach, klantmanager, arbeidsdeskundige en re-integratiespecialist. In de begeleidingsrol heb je een ondersteunende rol in het proces. De benadering is in lijn met de visie van Dé Nova, waarin we mensen en organisaties in hun kracht en in beweging zetten met het stimuleren van de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ (Vygotsky). Hierdoor maken mensen een ontwikkeling en groei door, die verder rijkt dan dat ze voor mogelijk hielden.
Inhoud opdracht
De aanpak van ‘Volgend Sturen’ is ontstaan vanuit het project ‘Zorgassistent-in-de-klas’ van Stichting Gezel opgericht door Frans Hoebink, waarbij de cliënt zelf veel meer eigen regie heeft. ‘Volgend Sturen’ is een aanvulling op de begeleidingstechnieken, die deelnemers tijdens de andere opleiding bij Scolea leren.
De kern van de aanpak ‘Volgend Sturen’ bestaat uit het creëren van ruimte om te groeien binnen het vermogen dat mensen hebben. Deze werkwijze vraagt veel vertrouwen van de begeleiders; niet het resultaat, maar het proces staat centraal. Juist omdat we zo gewend zijn om naar een resultaat toe te werken, kan deze aanpak een uitdaging zijn.
Bij ‘Volgend Sturen’ staan vier axioma’s (grondslagen) centraal vanuit the Theory of Change:
- Als je vrij van verwachtingen bent, dan geef je ruimte om te groeien.
- Als mensen doen wat ze kunnen, dan ontstaat er ruimte om te groeien.
- Een veilig groepsklimaat bevordert individuele ontwikkeling.
- Duurzame groei kan alleen plaatsvinden als de omgeving mee verandert.
Aanpak Dé Nova
Dé Nova heeft haar onderwijskundige en coachkennis ingezet om een leergang te ontwikkelen, waarbij, in nauwe samenwerking met inhoudsexperts, het lesmateriaal tot stand is gekomen. Kenmerkend voor onze aanpak is, waar passend in co-creatie ontwikkelen met inhoudsdeskundigen en als iteratief proces, waarbij we steeds verfijnen door te evalueren.
Deze stappen zijn onderdeel geweest van onze aanpak:
- Bestuderen bronmateriaal
- Bepalen grof blended ontwerp: e-learning modules, vaardigheidstrainingen en intervisie
- Vaststellen micro ontwerp: Concretisering invulling van de onderdelen
- Ophalen van casuïstiek bij inhoudsexperts
- Ontwikkelen van lesmateriaal
- Tussentijdse feedbacksessies met inhoudsexperts en de kerndocenten
- Bespreking met de kerndocenten om de bezieling van de begeleidingsaanpak samen te doorleven
Het lesprogramma ziet er als volgt uit:
- Een e-learning, waarin de cursisten kennis maken met ‘Volgend Sturen’ en lezen op welke wetenschappelijke theorieën deze benadering is gebaseerd. Deze e-learning geeft ook een beeld van ‘Volgend Sturen’ in de praktijk door middel praktijkvoorbeelden en video-interviews met ervaringsdeskundigen.
- Vier vaardigheidstrainingsdagen (één per axioma) met een voorbereidingsopdracht, een draaiboek met afwisselende werkvormen en rollenspellen met praktijkgerichte casuïstiek
- Een draaiboek en casuïstiek voor vier intervisiebijeenkomsten.
- Een portfolio-opdracht waarbij de cursisten reflecteren op wat ze geleerd hebben en hoe hun beroepshouding ten opzichte van de cliënt is veranderd.
Ben je nieuwsgierig naar het eindresultaat van de leergang ‘Volgend Sturen’, bekijk dan ook eens: Leergang Volgend sturen van Scolea | Post HBO niveau
Wil je jouw unieke methodiek of aanpak vormgeven in een opleiding en dit op de Dé Nova manier overbrengen? Wij staan open voor een verkennend gesprek!