Dé Nova Learning

Opdrachten

VERLOPEN

Adviseur in het team Leren en Verantwoorden

Opdrachtgever: VNG

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Platform Sociaal Domein:
Rijk en gemeenten willen vraagstukken in het sociaal domein vanuit samenhang en gezamenlijkheid benaderen, zowel op lokaal, als op regionaal en nationaal niveau. Dit vraagt om een continue en ander type gesprek, dat gericht is op wat nodig is voor inwoners (een sterkere uitvoeringspraktijk) en minder is opgezet vanuit het stelsel van wetten, programma’s en dossiers. Niet alleen binnen beleid of uitvoering, maar verbindend tussen alle facetten van het sociaal domein: van visie, beleid, inkoop tot en met de uitvoering en preventie. Niet alleen tussen gemeenten en rijk, maar met alle betrokken partners.

Om in deze behoefte te voorzien is in 2021 een traject gestart om te komen het Platform Sociaal Domein. Centraal in het Platform staan de regioadviseurs, die de verbinding leggen tussen de verschillende partners; tussen rijk, beleid en uitvoering. Zij ondersteunen op basis van de vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering op het gebied van het sociaal, zorg- en veiligheidsdomein.

Het Platform werkt aan het versterken van de lokale uitvoeringskracht en het aanbrengen van meer samenhang in (landelijk) beleid op basis van de volgende drie rollen:

  • Adviseren en ondersteunen: onafhankelijk inhoudelijk en/of procesmatig advies en ondersteuning aan samenwerkende overheden en partners;
  • Kennis ophalen en delen: het ophalen en delen van kennis(producten) en creëren van een dekkend en breed expertisenetwerk;
  • Systematisch leren: versterken van het leervermogen van samenwerkende overheden en partners.

De regioadviseurs fungeren als vaste aanspreekpunten voor de regio’s. Bij Bureau Platform Sociaal Domein coördineren en faciliteren collega’s de ondersteuningsstructuur voor de regioadviseurs. Onder het Bureau valt onder meer de overkoepelend programmamanager, en -secretaris, team Leren en Verantwoorden, team Communicatie en het Projectenbureau (support/ondersteuning).

Opdrachtgevers van het Platform Sociaal Domein zijn onder andere het ministerie van BZK, VWS en de VNG. Het Platform is organisatorisch ondergebracht bij de VNG.

Over het Team Leren en Verantwoorden:
Het Platform Sociaal Domein is een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe gemeenten en samenwerkingspartners beter kunnen samenwerken en zich organiseren. Het heeft een cruciale rol om kennis en leren op lokaal, regionaal en landelijk niveau vorm te geven. Team Leren en Verantwoorden geeft aan deze opgave vorm en inhoud. Het team Leren en Verantwoorden helpt bij het inzichtelijk en – waar nodig – ontwikkelen en toepasbaar maken van effectieve leerinterventies. Doel is om via de regioadviseurs en de website professionals in de uitvoering en op tactisch- en bestuurlijk niveau te ondersteunen met inzichten en leerinterventies, zodat zij hun (kwetsbare) inwoners nog beter kunnen bedienen.

Het team Leren en Verantwoorden werkt aan drie actielijnen:

  • Actielijn 1: Versterken van kennisecosystemen in het sociaal, zorg- en veiligheidsdomein i.s.m. (landelijke en regionale) kennisinstellingen.
    Het Platform trekt samen op met landelijke kennispartners om inzichten verder te verspreiden. Daarnaast verbinden we op regionaal niveau de verschillende kennis-werkplaatsen, gemeenten en partners door lessen te delen en (naar behoefte) regionale bijeenkomsten te organiseren.
  • Actielijn 2: Versterken leervermogen professionals lokaal en regionaal.
    Het Platform heeft een belangrijke, reflectieve functie om het leervermogen in de praktijk te vergroten. Binnen het team Leren en Verantwoorden werken we daarom aan diverse methodieken die we – samen met de regioadviseurs – lokaal en regionaal kunnen inzetten om het leervermogen van professionals lokaal en regionaal te versterken. Denk hierbij aan: methodieken t.b.v. casusevaluaties, patroon-/systeemanalyses en (morele) gespreksvoering. Zo maken we leren op verschillende niveaus mogelijk:
    • 1e orde leren: causaal leren.
      Reflectie op- en verbeteren van professioneel handelen. Bijvoorbeeld door één-op-één adviseren van professionals, het delen van goede voorbeelden.
    • 2e orde leren: vernieuwend/samen leren.
      Reflectie op en bijstellen van ervaring en praktijkkennis. Bijvoorbeeld door methodieken in te zetten als casus-evaluaties, maar ook door het verrijken van perspectieven o.a. door inzet ervaringsdeskundigheid.
    • 3e orde leren: lerend veranderen.
      Reflectie op systeem en onderliggende aannames. Bijvoorbeeld door methodieken als patroon-/systeemanalyses in te zetten en de opleiding ‘Praktijkbeleid’ aan te bieden.
  • Actielijn 3: Systematisch leren
    Vanuit de praktijk doet het Platform Sociaal Domein diverse inzichten op. Het Platform heeft een belangrijke rol om deze inzichten verder te brengen en bespreekbaar te maken en te zorgen dat gemeenten, partners en het rijk leren van de lessen die opgehaald zijn in de praktijk (3e orde leren). Zo werken we relevante signalen en goede voorbeelden verder uit en delen we deze met betrokkenen vanuit het rijk. Periodiek wordt een managementrapportage opgesteld vanuit het Platform. Deze rapportage faciliteert ook de dialoog met de diverse (inhoudelijke) opdrachtgevers over de beweging en de overkoepelende lessen en signalen.

Daarnaast denkt het team proactief mee met de opzet van de diverse interne en externe (netwerk- en werk) bijeenkomsten die het Platform Sociaal Domein voor de betrokkenen binnen het platform (o.a. regioadviseurs) en/of gemeenten, partners en betrokkenen van departementen organiseert.

Opdracht omschrijving

Het team Leren en Verantwoorden bestaat op dit moment uit een coördinator, secretaris en drie adviseurs. Wij zoeken een adviseur voor het team Leren en Verantwoorden, die samen met de drie andere adviseurs een inhoudelijke en methodische bijdrage levert aan de leren en verantwoorden functie van het Platform Sociaal Domein.

Je hebt een veelzijdige rol en bent een schakel naar de regio-adviseurs en de andere teams binnen het platform, specifiek het team Communicatie. Dit betekent dat je als adviseur bij verschillende landelijke en regionale trajecten kan worden betrokken om deze in samenhang succesvol te laten verlopen.

De adviseurs Leren en Verantwoorden sluiten proactief aan bij vragen die spelen bij regioadviseurs van het Platform Sociaal Domein en geven hen veranderkundige inzichten, visuele formats en waar helpend concrete methodieken en werkvormen om hun werk beter uit te kunnen voeren.

We zijn op zoek naar een adviseur die zich voornamelijk gaat focussen op de tweede actielijn: Versterken leervermogen van professionals lokaal en regionaal. Dit doe je door te helpen bij het verder uitwerken en uitleren van methodieken, zodat deze ingebed worden in het werk van de regioadviseurs én beschikbaar kunnen worden gesteld aan de praktijk. Belangrijk daarbij is dat je het vermogen hebt om op analytisch niveau mee te denken over de methode én kunt denken vanuit verschillende perspectieven (zoals de beoogde doelgroep inwoners/de potentiële gebruikers binnen gemeenten en/of partners). Het betrekken en kunnen inzetten van verschillende bronnen van kennis, waaronder veld- en ervaringskennis is daarbij cruciaal. Daarnaast is het van belang dat je communicatief vaardig bent en visueel bent aangelegd om de (meer theoretische en/of abstracte) inzichten te vertalen naar concrete producten voor de praktijk.

Naast de focus op de tweede actielijn, heb je als adviseur ook een belangrijke rol in het organiseren van effectieve leerbijeenkomsten op de verschillende niveaus: bestuurlijk, tactisch en operationeel niveau. Dit doe je door bijeenkomsten te toetsen aan het door het Platform Sociaal Domein ontwikkelde ‘leermanifest’. Hiermee breng je de door ons ontwikkelde uitgangspunten voor effectieve leerbijeenkomsten in praktijk. Ook is het van belang dat je kennis en affiniteit hebt over het inzetten, en waar nodig op maat ontwikkelen, van interactieve en creatieve werkvormen tijdens de bijeenkomsten om een zo groot mogelijk leereffect bij deelnemers te realiseren.
Een belangrijk uitgangspunt binnen het leermanifest is het inzetten van ervaringskennis. Als adviseur heb je dan ook een eigen visie over de wijze waarop ervaringsdeskundigen en veldkennis (kennis over de situatie en leefwereld van betrokken professionals en inwoners) ingezet kan worden. 

De adviseur die we zoeken heeft naast affiniteit met leermethodieken, leerbijeenkomsten en werkvormen, inhoudelijke ervaring in het sociaal domein en het zorg- en veiligheidsdomein. Je beschikt over een warm netwerk bij gemeenten, partners en ervaringsdeskundigen en/of ervaringsdeskundige organisaties. En bent in staat om vanuit verschillende perspectieven te reflecteren op methodieken en bijeenkomsten die wij als Platform Sociaal Domein ontwikkelen.

De adviseur legt verantwoordelijkheid af aan de coördinator Leren en Verantwoorden binnen het Platform Sociaal Domein aan de hand van periodieke voortgangsgesprekken.

Werkzaamheden & verantwoordelijkheden:

  • Samenwerken: Het team Leren en Verantwoorden werkt nauw samen met elkaar en de regio-adviseurs die zij ondersteunen. Daarnaast werken de adviseurs nauw samen met het team Communicatie. Als adviseur schakel je regelmatig met dit team over de communicatie rondom methodieken en bijeenkomsten en heb je de huisstijl van het Platform Sociaal Domein eigen gemaakt.
  • Organiseren: Je helpt bij het (mede-)organiseren van effectieve leerbijeenkomsten (landelijk en lokaal) vanuit de uitgangspunten van het door het Platform ontwikkelde leermanifest.
  • Ontwikkelen: Om bij werksessies en leerbijeenkomsten een zo’n groot mogelijk effect te bewerkstelligen, zijn werkvormen van essentieel belang. Als adviseur beschik je over kennis over deze verschillende werkvormen en ben je in staat om
    – waar nodig – deze interactieve, creatieve werkvormen te ontwikkelen.
  • Vertalen: Leermethodieken en -interventies zijn niet direct voor elke doelgroep inzetbaar. Als adviseur ben je in staat om (wetenschappelijke) inzichten te vertalen naar concrete formats en/of handleidingen waarbij aantrekkelijke visualisatie en vormgeving een belangrijk element is. Je betrekt hierbij verschillende perspectieven, waaronder het perspectief van ervaringsdeskundigen.
  • Rapporteren: Je rapporteert frequent op voortgang aan de coördinator van het team Leren en Verantwoorden.

Resultaat van de opdracht

  • De regioadviseurs zijn door jou geadviseerd bij de organisatie van effectieve leerbijeenkomsten (landelijk en lokaal) die plaatsvinden in de opdrachtperiode. In jouw adviezen zijn de uitgangspunten van het door het Platform ontwikkelde leermanifest verwerkt.
  • De door jou gebruikte en/of ontwikkelde leerinterventies en -methodieken zijn afgestemd met team Communicatie en opgemaakt in de huisstijl van het Platform Sociaal Domein.
  • Bij leerbijeenkomsten zijn door jou gerichte werkvormen toegepast om het leereffect zo groot mogelijk te laten zijn. De gebruikte werkvormen worden gebundeld in een document, zodat dit document overdraagbaar is aan het team Leren en Verantwoorden.
  • De door jou ontwikkelde methodieken en werkvormen worden indien gewenst
    (afstemming met de coördinator Leren en Verantwoorden) omgezet naar handzame formats en handleidingen en beschikbaar gesteld aan de praktijk via de website van het Platform Sociaal Domein.
  • Het netwerk met ervaringsdeskundigen is versterkt en hun perspectief wordt waar mogelijk betrokken bij het ontwikkelen en uitvoeren van interventies. Het contactonderhoud met en uitbreiding van het netwerk van ervaringsdeskundigen wordt bijgehouden in een document in de MS-Teamsmap van het team Leren en Verantwoorden.

Eisen:

  • Een afgeronde universitaire opleiding;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring als adviseur voor rijk en/of lokale overheden en haar partners in het brede sociaal domein én in het zorg- en veiligheidsdomein;
  • In de afgelopen 3 jaar werkervaring als adviseur binnen domeinoverstijgende opgaven binnen het brede sociaal domein waarbij meerdere stakeholders met verschillende belangen moeten samenwerken;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring als adviseur met het ontwikkelen van werkvormen voor het organiseren van effectieve leerbijeenkomsten;
  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Wensen:

  • Aantoonbare werkervaring als adviseur met het ontwikkelen van creatieve werkvormen voor effectieve leerbijeenkomsten/(werk)sessies.
  • Aantoonbare werkervaring als adviseur met het omzetten van
    (wetenschappelijke) inzichten in beeld- en/of videomateriaal
    (denk aan infographics, video’s).
  • Aantoonbare werkervaring als adviseur met het organiseren van leerbijeenkomsten voor meer dan 50 personen.
  • Aantoonbare werkervaring met het inzetten van ervaringsdeskundigen in projecten.

Competenties:

  • Samenwerken;
  • Plannen en organiseren;
  • Creatief;
  • Analytisch;
  • Resultaatgericht;
  • Netwerken;
  • Proactief;
  • Flexibel.

Helaas kan je niet meer reageren op deze opdracht.