Dé Nova Learning

Opdrachten

VERLOPEN

Kwartiermaker Onderwijs

Opdrachtgever: Gemeente Utrecht

Bij Maatschappelijke Ontwikkeling en in het bijzonder bij team onderwijs, zoeken we een
kwartiermaker. Collega’s bij onderwijs (35 mensen bij beleid en 50 bij leerlingzaken) werken aan het
kansrijk opgroeien van kinderen en jongeren. We doen dit samen met aanbieders van Voorschoolse
Educatie, scholen, vervoerders, jeugdhulpaanbieders en vele anderen.
Zoals de opgaven in de stad, zijn we als organisatie continue in beweging. Bij onderwijs betekent dit
dat we de collega’s van beleid en uitvoering meer aan elkaar willen verbinden. Hierdoor verwachten
we beter te sturen op de keten en de resultaten in de stad. De manager onderwijs wordt
verantwoordelijk voor het geheel. Dit vraagt iets van de teams en de aansturing. Daar hebben we hulp
op nodig. Een kwartiermaker.

Je opdracht en taken:

Als kwartiermaker heb je de opdracht om de manager onderwijs tijdelijk te ontlasten in de dagelijkse
aansturing van het (beleids)team onderwijs, de ondersteuningsstructuur binnen het (beleids)team
onderwijs aan te passen en te adviseren op de samenwerking tussen beleid op leerlingzaken en de
uitvoering van leerlingzaken. 

Vragen die we daarin met elkaar beantwoorden zijn:

  • Wat heeft het team nodig in het werken met de nieuwe ondersteuningsstructuur met twee (aan te stellen) teamleiders? 
  • Hoe werken we samen tussen beleid en uitvoering? 
  • Leerlingzaken is ingedeeld langs sectoren en units. Wat leren we van deze principes en zijn ze breder toepasbaar? 
  • Hoe willen we het accountmanagement inrichten? Denk hierbij aan leerlingenvervoer, maar ook de sectoren zoals: primair onderwijs, voortgezet onderwijs, etc In het DUS traject krijgt dit aandacht, wat resteert is de vraag wat de meest passende positionering van het accountmanagement is. 
  • Wat is de functie en daarmee beste positie in organogram voor de kwaliteitsbewaking van primaire processen? Is dit onderdeel van de lijn of meer een staffunctie. 
  • Wat heeft de mogelijke van het aanmeldbeleid bij team leerplicht nodig voor implementatie? 
  • Wat typeert de eigenheid en identiteit van team leerlingzaken, zodat we weten welke onderdelen we willen koesteren die bijdragen aan de opdracht aan team Leerlingzaken? 
  • Hoe ziet de ondersteuning van de manager en teamleiders eruit? Dit gaat over de ondersteuning op de agenda, maar ook op bijvoorbeeld bestuurlijke zaken en P&C proces. 

Vereiste kennis en ervaring

  • Minimaal 5 jaar ervaring met -en kennis van organisatie inrichting en het ondersteunen van teams daarin; 
  • Minimaal 5 jaren ervaring in het sociaal domein en de complexiteit van de belangrijke opgaven;
  • Minimaal 5 jaren ervaring met werken bij een gemeente; 
  • Minimaal 10 jaren ervaring als leidinggevende en/of HR eindverantwoordelijkheid; 
  • Goed gevoel voor politieke verhoudingen en binnen deze dynamiek een weg weten te vinden; 
  • Flexibel en goed omgaan met de maatschappelijke en politieke druk(te).

We willen als gemeente meer een afspiegeling worden van onze inwoners. Het is daarom extra mooi
als je ervaringsdeskundigheid meebrengt op het gebied van diversiteit en inclusie. 
Kennis van het onderwijs is een pré

Goed om te weten

Gesprekken zijn gepland op 24 mei.
De manager zal contact opnemen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Hybride werken behoort tot de mogelijkheden. De verhouding is ongeveer 75/25 (kantoor/thuis).

Helaas kan je niet meer reageren op deze opdracht.