Dé Nova Learning

Opdrachten

VERLOPEN

Leermanager
Leiderschapsontwikkelprogramma stadsdelen, beheer en dienstverlening

Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. 

Opdracht

Hoe is het leiderschapsontwikkelprogramma opgebouwd?
Het leiderschapsprogramma op directieniveau voor het Cluster Stadsdelen, Beheer en dienstverlening (SBD) is een interactief programma dat de Amsterdamse School in co-creatie met de directies ontwerpt op basis van hun eigen context. Centraal in het ontwerp zijn de business- en leiderschapsopgaven waar de directies aan willen werken met daaraan gekoppeld het bijbehorende succesvolle gedrag. Binnen het cluster SBD vallen de directies Toezicht en Handhaving, Afval en Grondstoffen, Dienstverlening, Stadswerken, Belastingdienst en de zeven Stadsdelen.

Het leiderschapsontwikkelprogramma op Directieniveau kenmerkt zich in een x-aantal modules waarin het leidinggevend kader enkele maanden samen werkt aan het ontwikkelen van succesvol leiderschapsgedrag binnen de business opgaven. Op basis van deze leiderschapsopgaven wordt invulling gegeven aan de door de directie geselecteerde opgaven met het daarbij behorend leiderschapsgedrag. Binnen de modules wordt het succesvolle leiderschapsgedrag getoetst en aangescherpt zodat succesvoller aan de businessopgave gewerkt kan worden. Het Amsterdams leiderschapsprofiel ligt hieraan ten grondslag.
We volgen in iedere module de 70/20/10 didactische formule. 70 % individueel leren in de praktijk, 20% leren van en met elkaar en 10% kennisdelen.

Binnen iedere module wordt gewerkt aan het inzichtelijk krijgen en ontwikkelen van:

  • Een goed zelfbeeld (Persoonlijk Leiderschap; waar sta ik t.o.v. het gewenste gedrag?);
  • De invloed van het team op eigen gedrag (Leidinggeven aan eigen team);
  • De wijze van acteren in relatie tot mijn omgeving (Leidinggeven aan je werkomgeving).

Per module is er een vast stramien:

  1. Kick-off/Kennisbijeenkomst over de opgave van deze module, waarbij een goed fundament gelegd wordt zodat iedere deelnemer is aangehaakt en weet waarom aan de opgave wordt gewerkt en weet hoe we daarin samen ontwikkeling stimuleren;
  2. Inspiratiesessie. Deze bijeenkomst heeft tot doel een verdieping aan te brengen in de opgave van de directie, waarbij per afdeling verder wordt ingezoomd op individuele ontwikkelprocessen en welk leiderschapsgedrag is daarvoor nodig? Deze sessie wordt afgesloten met het bepalen van een praktijkopdracht en het persoonlijke ontwikkeldoel voor deze module welke wordt vastgelegd in een POP  per module;
  3. Deelnemer bespreekt de praktijkopdracht met eigen manager op hoofdlijnen en neemt deze mee richting de inspiratiesessies alsmede het persoonlijke ontwikkelgesprek met de leermanager;
  4. Een Individueel ontwikkelgesprek met de leermanager en deelnemer. Hierin zal de praktijkopdracht concreet worden uitgewerkt in acties en wordt ingezoomd op mogelijke belemmerende patronen/ gedachten;
  5. Intervisiemomenten met een kleine groep uit de eigen afdeling onder begeleiding van de leermanager/intervisie begeleider;
  6. Reflectiegesprek. Aan het eind van de module worden de leerervaringen besproken met de leermanager. De bevindingen worden vastgelegd in het reflectie formulier;
  7. Afrondend gesprek met afdeling.  Ieders persoonlijk reflectie wordt besproken in het eigen MT waarin een vervolg wordt vastgesteld hoe ontwikkeling verder te ondersteunen en afspraken maken op mogelijke ondersteunende onderdelen op MT-gebied;
  8. Met de gehele directie een afrondende kick out van de module.

Wat verwachten we van jou?

De leermanager in het leiderschapsprogramma is de persoon die de formele kennis die is opgedaan tijdens de bijeenkomsten samen met de deelnemende leidinggevenden helpt te vertalen naar de gewenste houding & het gedrag in de praktijk. De leermanagers kunnen ingezet worden in het leiderschapsontwikkelprogramma van verschillende directies en worden gekoppeld aan één of meerdere MT’s binnen een directie. Momenteel starten het ontwikkelprogramma bij de directie Dienstverlening en  de directie Stadswerken.  
De leermanager is aanwezig en/of begeleidt de volgende bijeenkomsten:

  • Kennis en inspiratiesessie begin module;
  • Individueel ontwikkel gesprek per module omtrent de leer- en ontwikkelopgave van de deelnemende leidinggevenden. Opstellen van het ontwikkeldoel en samen met de deelnemer het vaststellen van een praktijkopdracht;
  • Het voeren van een individueel reflectiegesprek per module m.b.t. de lessons learned, aan de hand van het ontwikkel/reflectieformulier;
  • Inspiratiesessie/wrap up einde module: Eindgesprek met alle deelnemende leidinggevenden binnen een afdeling inzake de opbrengst van het individuele ontwikkeltraject en deze samen vertalen naar de opbrengsten en lessons learned van het team. En verslaglegging hiervan;
  • Waar geen interne intervisor beschikbaar is, is de leermanager idealiter ook intervisiebegeleider. In deze rol volgt de leermanager de intervisiewijze zoals aangereikt door de Amsterdamse School en maakt hij verslag van de intervisie voor de intervisiegroep.

Functie-eisen:

Je hebt:

  • Minimaal een HBO werk-en denkniveau;
  • Een certificaat van een erkende coachingsorganisatie; 
  • Minimaal 3 jaar werkervaring als coach of leiderschapstrainer;
  • Kennis van en expertise in systemische benadering.

Wensen:

  • Je hebt kennis van en ervaring op het thema inclusie en diversiteit;
  • je hebt ervaring met coachen van leidinggevenden op zowel strategisch/tactisch niveau als op tactisch/operationeel niveau;
  • Je hebt ervaring met leiderschapsprogramma’s binnen de gemeente Amsterdam;
  •  Je bent bekend met de structuur en cultuur binnen de gemeente Amsterdam. 

Competenties:

  • Visie;
  • Omgevingsbewustzijn;
  • Samenwerken;
  • Coachen;
  • Resultaatgericht;
  • Leervermogen.

Helaas kan je niet meer reageren op deze opdracht.