Dé Nova Learning

Opdrachten

VERLOPEN

Onderwijskundige Geniusbar inloggen en machtigen

Opdrachtgever: VNG

Waar ga je werken?

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
    maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • Verbeteren van de dienstverlening;
  • Een efficiënte en wendbare organisatie;
  • Anticiperen op de toekomst.

Het project Geniusbar inloggen en machtigen

De komende jaren volgen veel ontwikkelingen op het gebied van machtigen, nieuwe inlogmiddelen en wallet. Onze inwoners zullen met steeds meer en meer ingewikkelde vragen bij overheidsbalies en informatiepunten digitale overheid (IDO’s) komen. (IDO’s zijn voornamelijk gesitueerd in bibliotheken en vallen sinds 1 januari 2023 onder regie van de gemeenten). Om de inwoner de juiste ondersteuning te kunnen bieden, is actuele en nauwkeurige informatie nodig die door goed getrainde baliemedewerkers aan de inwoner wordt overgebracht. Gemeenten spelen een cruciale rol in de afgifte van DigiD die burgers toegang biedt tot de digitale dienstverlening van alle overheidsorganisaties.

De VNG wil baliemedewerkers ondersteunen zodat zij beter in staat zijn om inwoners te identificeren en actiever en ‘warm’ door te verwijzen naar het IDO. VNG wil dat er meer bekendheid komt over het IDO en de toeleiding naar het IDO optimaliseren. Inwoners en ondernemers die niet mee kunnen komen in de ontwikkelingen van identificatie en authenticatie zullen in beeld komen en weten dat zij bij de IDO’s terecht kunnen voor hulp.

Digitale inclusie
Door gebrek aan kennis, angst om fouten te maken, of het ontbreken van de juiste apparatuur, kunnen sommige mensen moeite hebben om zich voldoende te oriënteren in de digitale wereld. Bij de IDO’s komen de meeste vragen binnen over het gebruik van DigiD. Uit de outputregistratietool van de Koninklijke Bibliotheek (KB) rapportage Q3 2023 blijkt dat 21% van de vragen gaat over het installeren, aanvragen, activeren of de aanmeldhulp van de DigiD-app, en 22% van de vragen gaat over hulp bij computers/tablets/smartphones.

Met de invoering van de Wet digitale overheid (Wdo) zullen naast DigiD ook private inlogmiddelen worden toegestaan. Dit zal, vooral in het begin, veel vragen oproepen bij inwoners en ondernemers. IDO’s zullen een rol spelen in het beantwoorden van vragen op dit gebied. De doelgroepen zullen zich immers tot de IDO’s wenden voor hulp bij het regelen van machtigingen en het inloggen met de tot het stelsel Toegang toegelaten middelen. Door gemeenten en overheidsinstanties tijdig te informeren en instrumenten aan te reiken, kunnen zij de hulpbehoevenden tijdig en proactief begeleiden en/of hen ‘warm’ doorverwijzen naar passende ondersteuning bij de IDO’s.

Opdracht omschrijving

Voor het totale project Geniusbar Inloggen en machtigen zijn in brede zin de volgende doelen geformuleerd:

  • Ontwikkeling van communicatiemiddelen en factsheets voor baliemedewerkers met specifieke aandacht voor machtigingsprocedures/vragen en elDvragen;
  • Opleiding rond de doorverwijsfunctie van baliemedewerkers: Er worden trainingen ontwikkeld voor baliemedewerkers. Hiervoor wordt met de VNG Academie de mogelijkheden onderzocht en ook wat de Koninklijke Bibliotheek (KB) hierin aan kennis kan bijdragen;
  • Er worden kennissessies georganiseerd zowel digitaal als fysiek (denk aan webinars, IDO-dag, workshops, netwerkbijeenkomsten);
  • Het gebruik van communities voor gemeenten blijkt goed te werken, omdat je op deze manier snel kennis aan grote groepen kunt delen. Zo is er een forum Digitale Inclusie waar ambtenaren lid van kunnen worden. Ambtenaren worden actief naar dit forum toegeleid. Op het forum Digitale Inclusie zal voor de ambtenaren (inter)actief informatie, kennis en best practices gedeeld worden;
  • Opzetten van een structuur voor het up-to-date houden van de vragen. Dit in beide richtingen: de vragen die bij IDO’s binnenkomen worden reeds geregistreerd in de outputregistratietool van de Koninklijke Bibliotheek (KB) op basis van praktijkervaringen aanbod vanuit VNG/BZK/etc op basis van (wettelijke
    of technische) uitbreidingen/aanpassingen of bijvoorbeeld het toetreden van nieuwe middelen. Bovenstaande geldt in beperkte mate ook voor baliemedewerkers: zij dienen goed op de hoogte te zijn van ontwikkelingen en weten dat men de inwoner voor een groot deel ‘warm’ kan doorverwijzen naar het
    IDO. 

Je werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Uit de totale projectresultaten zijn onderstaande werkzaamheden/taken gericht voor de onderwijskundige die wij zoeken:

  • Ontwikkelen van een e-learning en training gericht op de baliemedewerker van gemeenten m.b.v. reeds aanwezige kennis en materiaal van de Koninklijke Bibliotheek en hen hierin te betrekken;
  • Samen te werken met Logius, de ontwikkelaar van DigiD om hun inhoudelijke kennis mee te nemen in de e-learning/trainingen;
  • Met de VNG Academie mogelijkheid onderzoeken om de e-learnings en trainingen via hen aan te bieden aan de baliemedewerkers van gemeenten;
  • Indien nodig een (actieve) inhoudelijke bijdrage leveren aan kennissessies.

Beoogde resultaten

Aan het eind van de looptijd van het project:

  • Zijn er instrumenten ontwikkeld en aangeboden om het kennisniveau bij baliemedewerkers te verbeteren;
  • Zijn 2 trainingen aangeboden aan minimaal 60 deelnemers over het herkennen van (digitale) laaggeletterdheid en samenwerken in het netwerk;
  • Is er een e-learning, over het herkennen van (digitale) laaggeletterdheid en samenwerken in het netwerk, ontwikkeld;
  • Is er een handreiking ontwikkeld waarin wordt ingegaan op de passende ondersteuning via IDO’s ism, de bibliotheken en overheidsorganisaties met behulp van klankbordgroepen;
  • Zijn ambtenaren actief geïnformeerd via het forum ‘Digitale Inclusie’, de VNG website, digitale en fysieke kennissessies;
  • Zijn er activiteiten georganiseerd om de gemeenten en de IDO’s hierop te laten samenwerken.

Functie-eisen:

  • HBO werk- en denkniveau
  • Afgeronde HBO Opleidingskunde of andere gelijkwaardig HBO opleiding 
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als onderwijs/opleidingskundige met het ontwerpen en ontwikkelen van opleidingsmateriaal voor baliemedewerkers op het gebied van herkennen van de doelgroepen;
  • Aantoonbare kennis van en ervaring met het op maat maken van leertrajecten. Indien je tevens beschikt over trainerskwaliteiten dan is dat een pré.
  • Aantoonbare kennis van de behoeften en mogelijke onderliggende problematiek van
    verschillende groepen inwoners op digitaal gebied/digitale vaardigheden;
  • Aantoonbare werkervaring van minimaal 3 jaar waaruit blijkt dat kandidaat in staat is om zich in gemeentelijke situatie te verdiepen en leeraanbod te ontwikkelen die gemeenten in staat stellen om digitale dienstverlening te verbeteren.

Wensen:

  • Aantoonbare werkervaring als onderwijs/opleidingskundige bij of voor gemeenten;
  • Aantoonbare kennis over het op maat maken van leertrajecten;
  • Aantoonbare ervaring met het op maat maken van leertrajecten.
  • Aantoonbare ervaring rond de behoeften en mogelijke onderliggende problematiek van verschillende groepen inwoners, op digitaal gebied/digitale vaardigheden;
  • Ervaring in het geven van training op dit gebied leertrajecten.

Helaas kan je niet meer reageren op deze opdracht.