Dé Nova Learning

Opdrachten

VERLOPEN

Projectbegeleider Open Leermateriaal

Opdrachtgever: Kennisnet - Impuls Open Leermateriaal

Het programma Impuls Open Leermateriaal (IOL) heeft als doel de kwaliteit van het basisonderwijs, gespecialiseerd onderwijs en voortgezet onderwijs te verhogen door te investeren in het (laten) ontwikkelen van kwalitatief goed open leermateriaal en de distributie en het gebruik ervan. Het gebruik van open leermateriaal vergroot bij de juiste inzet de motivatie van leerlingen, het vermindert schooluitval, verhoogt leeropbrengsten en verbetert bovendien de aansluiting op de samenleving en de beroepspraktijk. Daarnaast kunnen we in het onderwijs met open leermaterialen ook snel inspelen op actuele thema’s in de samenleving. Ook is het efficiënter om leermateriaal in te zetten dat door collega’s of non-profit organisaties is ontwikkeld en niet alles zelf te hoeven maken.

In de komende periode gaan we ons verder richten op het realiseren van de ambities. Dit doen we door focus, opschaling, versterking en het oppakken van nieuwe initiatieven die bijdragen aan antwoorden op deze deelvragen:

  • Thema 1: Opschaling in gebruik
    Hoe realiseren we opschaling in het gebruik van open leermateriaal in het gehele funderend onderwijs vanuit initiatieven die op scholen plaatsvinden?
  • Thema 2: Regie op Open
    Hoe zorgen we voor kwalitatief goed materiaal dat bruikbaar en toepasbaar is voor alle onderwijsdoeleinden en dat op verschillende manieren ingezet kan worden?
  • Thema 3: Infrastructuur versterken
    Hoe zorgen we ervoor dat open leermateriaal toegankelijk, beschikbaar en vindbaar is vanuit verschillende perspectieven van leraren, scholen en besturen, ouders, leerlingen en derden?
  • Thema 4: Ontwikkelen van kennis en kunde
    Hoe zorgen we voor kennisontwikkeling over open leermateriaal en een stevige monitoring van het programma IOL met als doel om evidence-informed te werken en de kwaliteit van materiaal en processen blijvend te versterken?

Voor het programma Impuls Open Leermateriaal (IOL) zijn we op zoek naar Pilotbegeleiders binnen het team van Thema 1 (Opschaling in gebruik).

Binnen Thema 1 spelen vernieuwende initiatieven een cruciale rol; er zijn subsidiemogelijkheden voor scholen en consortia om te werken aan de inzet van open leermateriaal. Op dit moment lopen er 25 pilots (waarin ongeveer 180 scholen zijn vertegenwoordigd) en in september 2024 starten er nog eens 32 nieuwe pilots. 

Scholen zijn erg geholpen met de subsidieregeling, waarmee ze met collega’s en andere organisaties ruimte kunnen creëren om aan de slag te gaan met open leermateriaal. Ook zijn de pilots een waardevolle bron voor IOL. Ze zijn de plek waar we vanuit het programma onderzoeken wat wel- en wat niet werkt binnen het onderwijs als het gaat om implementatie van Open Leermateriaal. Zo stemmen we overige activiteiten en keuzes binnen IOL af op wat voor de praktijk direct meerwaarde oplevert.

Om te zorgen voor kwaliteit in de begeleiding van vernieuwende initiatieven en het vergroten van de impact ervan, zoeken we gedreven, pragmatische en kwaliteitsgerichte (onderwijs)professionals die zin hebben om in onze groeiende en lerende organisatie te komen werken.

De opdracht

Als pilotbegeleider ben je verantwoordelijk voor begeleiding van 6-8 pilots. Begeleiding richt zich op proces en inhoud van de pilots en het slim verbinden met andere programma-onderdelen en de ontwikkel- en onderzoeksvraagstukken van IOL. 

Vanaf de start ben je primair contactpersoon en vraagbaak op zowel inhoud als proces. Je verbindt binnenkomende vragen vanuit de pilot aan expertise van collega’s binnen IOL. Je zorgt er samen met collega’s voor dat (tussen)resultaten en (proces/leer)opbrengsten van deze pilots worden vertaald naar impactvolle en duurzame verbeteringen binnen het programma en op scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en gespecialiseerd onderwijs. 

Over de pilots
Binnen de pilots gaan onderwijsinstellingen gedurende drie jaar samen aan de slag met het werken aan Open Leermateriaal. De inzet hierin verschilt per pilots, maar grofweg onderscheiden we deze gebieden waaraan evidence-informed wordt gewerkt: 

  • Visie en Kiezen.
    Het werken aan een visie op leermiddelen, uitwerken tot leermiddelenbeleid en het opstellen van criteria voor het kiezen van leermiddelen. 
  • Arrangeren en maken.
    Binnen de pilots wordt gewerkt aan curriculumbewustzijn en leerdoeldenken, waardoor het denken vanuit een vaste methode wordt losgelaten en onderwijs beter aan gaat sluiten bij de leerling. Vervolgens moet materiaal worden gezocht, beoordeeld op kwaliteit, wordt het ontwerpproces ingericht indien men zelf materiaal gaat maken of bewerken, en arrangeert men het materiaal in de leerlijn. 
  • Gebruiken en evalueren. 
    Er wordt gewerkt aan het gebruiken van materiaal en evalueren van datzelfde gebruik. 

Samenwerken
Als pilotbegeleider werk je samen met een groeiend pilotteam, dat naar verwachting tegen de zomer uit 10 pilotbegeleiders en een pilotregisseur bestaat. Dat doe je in een context van ongeveer 40 ambitieuze en gezellige programmacollega’s. Jij bent een bevlogen onderwijsprofessional die op landelijk niveau wil bijdragen aan ontwikkelingen voor het gehele funderend onderwijs. 

Andere activiteiten
Binnen het team worden ook gezamenlijk activiteiten opgepakt die passen bij een impuls programma, bijvoorbeeld het realiseren van pilotbijeenkomsten, opzetten van communicatie richting pilots of bouwen aan community’s. Of meer intern gerichte initiatieven, zoals doorontwikkelen van een pilotportfolio-tool, agile werken of herinrichten van werkprocessen. Jij floreert in een omgeving waarin nog niet alles is vastgelegd en waar je als teamlid op basis van jouw expertise en ervaring ook kunt bijdragen aan de werkwijze van het team/de organisatie. 

Ook zoeken we diversiteit in kennisgebieden, zodat je ook als expert gericht activiteiten kunt opzetten, bijvoorbeeld op het vlak van professionalisering of kennisdeling. 

Taken en verantwoordelijkheden

Als Pilotbegeleider ben je verantwoordelijk voor het succesvol begeleiden van vernieuwende initiatieven en het verbinden van expertise en ontwikkel- en onderzoeksvragen tussen pilot en programma, waarmee je kwaliteit versterkt van proces en opbrengst. Jouw verantwoordelijkheden omvatten:

  • Kritisch beoordelen van (project)plannen van pilots;
  • Voeren van (opstart-, voortgangs- en evaluatie)gesprekken met de pilots;
  • Verbinden van inhoudelijke onderwijsvragen aan beschikbare interne expertise en partnerorganisaties en andere ontwikkelingen binnen IOL;
  • Terugkoppelen van leer- en ontwikkelvragen van pilots aan programmacollega’s;
  • Managen en uitvoeren van deelprojecten binnen het team, zoals hierboven beschreven;
  • Afstemmen met en onderbouwen en verantwoorden van keuzes in de pilotbegeleiding aan de pilotregisseur, met focus op ontwikkelvraagstukken, planning, kwaliteit en proces;
  • Verantwoorden van de projectvoortgang aan de themacoördinator of pilotregisseur, met focus op planning, kwaliteit, proces en financiën;
  • Actief participeren in teamoverleg, pilotoverleg en IOL-brede overleggen en activiteiten om de voortgang te bespreken en eventuele knelpunten op te lossen. 

Vereiste kennis en ervaring

  • Relevante onderwijsachtergrond op minimaal hbo-niveau;
  • Inzicht in leermateriaal in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs en een visie op de rol van open leermateriaal en het verder brengen ervan;
  • Vermogen om kansen te signaleren, projectvoorstellen te analyseren en een adviserende rol in te nemen;
  • Sterke communicatieve en begeleidingsvaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, gericht op een effectieve samenwerking, signaleren van kansen en het vinden van oplossingen;
  • Proactieve houding, zowel zelfstandig kunnen werken als in een team;
  • Ervaring in alle aspecten van projectmatig werken, bij voorkeur in een dynamische omgeving;
  • Je bent in staat om passie en plezier te delen en waarde voor het onderwijs te creëren. 

Overige vereisten

  • Bereidheid tot reizen naar deelnemende scholen en organisaties. Hou er rekening mee dat reiskosten in het uurtarief verdisconteerd moeten zijn;
  • Beschikbaar voor een samen werkdag op dinsdag in Zoetermeer – overige werkdagen worden hybride ingedeeld. 

Helaas kan je niet meer reageren op deze opdracht.