Dé Nova Learning

Opdrachten

Pilotbegeleider - Impuls Open Leermateriaal

Opdrachtgever: Stichting op snijvlak van ICT & Onderwijs

Goed onderwijs legt de basis voor leven, leren en werken en daagt leerlingen en studenten uit om het beste uit zichzelf te halen. Dat vraagt om onderwijs dat inspeelt op sociale, economische en technologische 
ontwikkelingen. De opdrachtgever ondersteunt scholen bij een professionele inzet van ict. Ze zorgen ervoor dat technologie wordt benut om de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs te verbeteren en veiligheids- en ict-risico’s te beheersen.
Vanuit drie elkaar aanvullende rollen draagt De opdrachtgever bij aan goed en veilig gebruik van ict in het onderwijs:

  • Expert en gids voor scholen en besturen die keuzes moeten maken over de inzet van ict; 
  • Ontwikkelaar en dienstverlener van publieke ict-voorzieningen; 
  • Keten- en sectorarchitect van de (sectorale en bovensectorale) ict-infrastructuur in het onderwijs.

De opdrachtgever is penvoerder van het programma waar je aan zal werken. In dit meerjarige programma wordt met diverse projectpartners samengewerkt in het publieke onderwijsdomein. Het programma heeft als belangrijkste doel: het bereiken van een doorbraak in het gebruik van open leermateriaal in het primair, gespecialiseerd en voortgezet onderwijs om daarmee de kwaliteit van het onderwijs te versterken en het vak van leraar aantrekkelijker te maken. Door leraren meer mogelijkheden en regie te geven om ook open 
leermateriaal in te zetten, krijgen zij meer grip op het curriculum en kunnen ze passende keuzes maken over de inzet van leermiddelen. 

Functie

Als pilotbegeleider ben je verantwoordelijk voor begeleiding van 6-8 pilots. Begeleiding richt zich op proces en inhoud van de pilots en het slim verbinden met andere programma-onderdelen en de ontwikkel- en onderzoeksvraagstukken van IOL.

Vanaf de start ben je primair contactpersoon en vraagbaak op zowel inhoud als proces. Je verbindt binnenkomende vragen vanuit de pilot aan expertise van collega’s binnen IOL. Je zorgt er samen met collega’s voor dat (tussen)resultaten en (proces/leer)opbrengsten van deze pilots worden vertaald naar impactvolle en duurzame verbeteringen binnen het programma en op scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en gespecialiseerd onderwijs.

Over de pilots
Binnen de pilots gaan onderwijsinstellingen gedurende drie jaar samen aan de slag met het werken aan Open Leermateriaal. De inzet hierin verschilt per pilots, maar grofweg onderscheiden we deze gebieden waaraan evidence-informed wordt gewerkt:

  • Visie en Kiezen.
    Het werken aan een visie op leermiddelen, uitwerken tot leermiddelenbeleid en het opstellen van criteria voor het kiezen van leermiddelen.
  • Arrangeren en maken.
    Binnen de pilots wordt gewerkt aan curriculumbewustzijn en leerdoeldenken, waardoor het denken vanuit een vaste methode wordt losgelaten en onderwijs beter aan gaat sluiten bij de leerling. Vervolgens moet materiaal worden gezocht, beoordeeld op kwaliteit, wordt het ontwerpproces ingericht indien men zelf materiaal gaat maken of bewerken, en arrangeert men het materiaal in de leerlijn.
  • Gebruiken en evalueren.
    Er wordt gewerkt aan het gebruiken van materiaal en evalueren van datzelfde gebruik.

Samenwerken
Als pilotbegeleider werk je samen met een pilotteam, dat uit 10 pilotbegeleiders en een pilotregisseur bestaat. Dat doe je in een context van ongeveer 40 ambitieuze en gezellige programmacollega’s. Jij bent een bevlogen onderwijsprofessional die op landelijk niveau wil bijdragen aan ontwikkelingen voor het gehele funderend onderwijs.

Andere activiteiten
Binnen het team worden ook gezamenlijk activiteiten opgepakt die passen bij een impuls programma, bijvoorbeeld het realiseren van pilotbijeenkomsten, opzetten van communicatie richting pilots of bouwen aan community’s. Of meer intern gerichte initiatieven, zoals doorontwikkelen van een pilotportfolio-tool, agile werken of herinrichten van werkprocessen. 
Als aanvulling op de verschillende talenten in het team zoeken we iemand die goed is in het organiseren van bijeenkomsten voor grote groepen, zowel online als op locatie. Je krijgt hier energie van en zorgt ervoor dat alles tot in de puntjes geregeld is. Je kunt goed samenwerken met andere collega’s en bent in staat de kar te trekken. 
Ook zoeken we diversiteit in kennisgebieden, zodat je ook als expert gericht activiteiten kunt opzetten, bijvoorbeeld op het vlak van professionalisering of kennisdeling. Iemand die in staat is overzicht te creëren en verbindingen te leggen. Een onderwijskundige achtergrond is hierbij een pré. 

Taken & Verantwoordelijkheden

Als Pilotbegeleider ben je verantwoordelijk voor het succesvol begeleiden van vernieuwende initiatieven en het verbinden van expertise en ontwikkel- en onderzoeksvragen tussen pilot en programma, waarmee je kwaliteit versterkt van proces en opbrengst. Jij floreert in een omgeving waarin nog niet alles is vastgelegd en waar je als teamlid op basis van jouw expertise en ervaring ook kunt bijdragen aan de werkwijze van het team/de organisatie.

Jouw verantwoordelijkheden omvatten:

  • Kritisch beoordelen van (project)plannen van pilots;
  • Voeren van (opstart-, voortgangs- en evaluatie)gesprekken met de pilots;
  • Verbinden van inhoudelijke onderwijsvragen aan beschikbare interne expertise en partnerorganisaties en andere ontwikkelingen binnen IOL;
  • Terugkoppelen van leer- en ontwikkelvragen van pilots aan programmacollega’s;
  • Managen en uitvoeren van deelprojecten binnen het team, zoals hierboven beschreven;
  • Afstemmen met en onderbouwen en verantwoorden van keuzes in de pilotbegeleiding aan de pilotregisseur, met focus op ontwikkelvraagstukken, planning, kwaliteit en proces;
  • Verantwoorden van de projectvoortgang aan de themacoördinator of pilotregisseur, met focus op  planning, kwaliteit, proces en financiën;
  • Actief participeren in teamoverleg, pilotoverleg en IOL-brede overleggen en activiteiten om de voortgang te bespreken en eventuele knelpunten op te lossen.

Eisen

  • Relevante onderwijsachtergrond op minimaal hbo-niveau;
  • Inzicht in leermateriaal in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs en een visie op de rol van open leermateriaal en het verder brengen ervan;
  • Vermogen om kansen te signaleren, projectvoorstellen te analyseren en een adviserende rol in te nemen;
  • Sterke communicatieve en begeleidingsvaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, gericht op een effectieve samenwerking, signaleren van kansen en het vinden van oplossingen;
  • Proactieve houding, zowel zelfstandig kunnen werken als in een team;
  • Ervaring in alle aspecten van projectmatig werken, bij voorkeur in een dynamische omgeving
  • Je bent in staat om passie en plezier te delen en waarde voor het onderwijs te creëren.

Interesse in deze opdracht?​

Reageer direct.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
MM slash DD slash JJJJ
Adres*
DD slash MM slash JJJJ
Max. bestandsgrootte: 15 MB.

Toetskundige

Opdrachtgever: Nationale Politie
Locatie: Apeldoorn
Tijd: 32 uur per week
Ervaring: Medior
Midlance / Detachering
Start: 01-03-2025
Duur: 1 jaar
Deadline: 05-01-2025

Lees verder »