Dé Nova Learning

Opdrachten

Pilotbegeleider - Impuls Open Leermateriaal

Opdrachtgever: Stichting op snijvlak van ICT & Onderwijs

Goed onderwijs legt de basis voor leven, leren en werken en daagt leerlingen en studenten uit om het beste uit zichzelf te halen. Dat vraagt om onderwijs dat inspeelt op sociale, economische en technologische 
ontwikkelingen. De opdrachtgever ondersteunt scholen bij een professionele inzet van ict. Ze zorgen ervoor dat technologie wordt benut om de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs te verbeteren en veiligheids- en ict-risico’s te beheersen.
Vanuit drie elkaar aanvullende rollen draagt De opdrachtgever bij aan goed en veilig gebruik van ict in het onderwijs:

  • Expert en gids voor scholen en besturen die keuzes moeten maken over de inzet van ict; 
  • Ontwikkelaar en dienstverlener van publieke ict-voorzieningen; 
  • Keten- en sectorarchitect van de (sectorale en bovensectorale) ict-infrastructuur in het onderwijs.

De opdrachtgever is penvoerder van het programma waar je aan zal werken. In dit meerjarige programma wordt met diverse projectpartners samengewerkt in het publieke onderwijsdomein. Het programma heeft als belangrijkste doel: het bereiken van een doorbraak in het gebruik van open leermateriaal in het primair, gespecialiseerd en voortgezet onderwijs om daarmee de kwaliteit van het onderwijs te versterken en het vak van leraar aantrekkelijker te maken. Door leraren meer mogelijkheden en regie te geven om ook open 
leermateriaal in te zetten, krijgen zij meer grip op het curriculum en kunnen ze passende keuzes maken over de inzet van leermiddelen. 

Functie

Als pilotbegeleider ben je binnen thema 1: “Opschaling in gebruik” in het werkpakket 1 “vernieuwende initiatieven” verantwoordelijk voor begeleiding van pilots. Thema 1: “Opschaling in gebruik” richt zich op de pilots. Het doel is opschaling in het gebruik van open leermateriaal in het gehele funderend onderwijs vanuit initiatieven die op scholen plaatsvinden.

Binnen werkpakket 1 spelen vernieuwende initiatieven een cruciale rol; er zijn subsidiemogelijkheden voor scholen en consortia om te werken aan de inzet van open leermateriaal. Als pilotbegeleider begeleid, coach en verbind je de pilots die op verschillende manieren werken met open leermateriaal. Op dit moment lopen er 57 pilots (waarin ongeveer 500 scholen zijn vertegenwoordigd) en in september 2025 starten er nog eens 18 nieuwe pilots. Scholen zijn erg geholpen met de subsidieregeling, waarmee ze met collega’s en andere organisaties 
ruimte kunnen creëren om aan de slag te gaan met open leermateriaal. Ook zijn de pilots een waardevolle bron voor IOL. Ze zijn de plek waar we vanuit het programma onderzoeken wat wel- en wat niet werkt binnen het onderwijs als het gaat om implementatie van Open Leermateriaal. Zo stemmen we overige activiteiten en keuzes binnen IOL af op wat voor de praktijk direct meerwaarde oplevert. 

Als pilotbegeleider ben je het eerste aanspreekpunt en verantwoordelijk voor begeleiding van 6-8 pilots.

  • Begeleiding richt zich op proces en inhoud van de pilots en het slim verbinden met andere programmau0002onderdelen en de ontwikkel- en onderzoeksvraagstukken van IOL;
  • Je verbindt binnenkomende vragen vanuit de pilot aan expertise van collega’s binnen IOL;
  • Je zorgt er samen met collega’s voor dat (tussen)resultaten en (proces/leer)opbrengsten van deze pilots worden vertaald naar impactvolle en duurzame verbeteringen binnen het programma en op scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en gespecialiseerd onderwijs. 

Als pilotbegeleider werk je samen met een pilotteam, dat uit 10 pilotbegeleiders en een pilotregisseur bestaat. Dat doe je in een context van ongeveer 45 ambitieuze en professionele programmacollega’s. Jij bent een bevlogen onderwijsprofessional die op landelijk niveau wil bijdragen aan ontwikkelingen voor het gehele funderend  onderwijs. Binnen het team worden ook projecten opgepakt die passen bij een impuls programma, bijvoorbeeld het realiseren van pilotbijeenkomsten, uitdenken van een communicatiestrategie richting pilots, samenwerken met 
partners of bouwen aan een community. Daarnaast meer intern gerichte projecten, zoals doorontwikkelen van een portfolio, agile werken, maken van een jaarplanning of optimaliseren van werkprocessen. 

Als aanvulling op de verschillende talenten in het team zoeken we iemand die goed is in het leiden van projecten, een verbinder is en goed is in het bouwen van relaties, zowel binnen als buiten de organisatie. Je bent in staat het verhaal van IOL naar buiten te vertalen en vindt het leuk om voor groepen te staan. Je kunt goed samenwerken met andere collega’s, dit kan in een projectleidersrol zijn of juist in een ondersteunende rol waar je vanuit je expertise mee denkt. Ook zoeken we diversiteit in kennisgebieden, zodat je ook als expert gericht activiteiten kunt opzetten, bijvoorbeeld op het vlak van professionalisering of kennisdeling, zoals AI, digitale geletterdheid of basisvaardigheden. Maar ook de thema’s die actueel zijn in het programma, zoals kwaliteit, Evidence Informed werken, professionalisering, curriculumbewustzijn en visie & beleid. Een onderwijskundige achtergrond en ervaring in het funderend onderwijs is hierbij een pré.

Als Pilotbegeleider ben je verantwoordelijk voor het succesvol begeleiden van vernieuwende initiatieven en het verbinden van expertise en ontwikkel- en onderzoeksvragen tussen pilot en programma, waarmee je kwaliteit versterkt van proces en opbrengst. Jij floreert in een omgeving waarin nog niet alles is vastgelegd en waar je als teamlid op basis van jouw expertise en ervaring ook kunt bijdragen aan de werkwijze van het team/de organisatie.

Taken en resultaten:

  • Kritisch beoordelen van (project)plannen van pilots; 
  • Voeren van (opstart-, voortgangs- en evaluatie)gesprekken met de pilots; 
  • Verbinden van inhoudelijke onderwijsvragen aan beschikbare interne expertise en partnerorganisaties 
    en andere ontwikkelingen binnen IOL; 
  • Terugkoppelen van leer- en ontwikkelvragen van pilots aan programmacollega’s; 
  • Managen en uitvoeren van deelprojecten binnen het team, zoals hierboven beschreven; 
  • Afstemmen met en onderbouwen en verantwoorden van keuzes in de pilotbegeleiding aan de pilotregisseur, met focus op ontwikkelvraagstukken, planning, kwaliteit en proces; 
  • Verantwoorden van de projectvoortgang aan de themacoördinator of pilotregisseur, met focus op planning, kwaliteit, proces en financiën; 
  • Verslag van voortgangsgesprekken, aanwezigheid van pilotcontactpersoenen bij bijeenkomsten (type C activiteiten) en contactmomenten vastleggen in pilotportfolio en logboek; 
  • Actief participeren in teamoverleg, pilotoverleg en IOL-brede overleggen en activiteiten om de voortgang te bespreken en eventuele knelpunten op te lossen; 
  • Bijdragen aan de KPI’s: aantal betrokken scholen vergroten; bekendheid met open leermateriaal vergroten en beoordeling van de begeleiding van de pilots.

Uitvoering en verantwoordelijkheid 

De opdrachtnemer voert de werkzaamheden zelfstandig uit, zonder directe aansturing van de opdrachtgever. De opdrachtnemer: 

  • Bepaalt zelf de werkwijze en planning om de gestelde doelen te behalen; 
  • Levert de afgesproken deliverables binnen de gestelde termijn en kwaliteitseisen; 
  • Is verantwoordelijk voor het inschakelen van eigen middelen of derden indien nodig.

Eisen

  • Inzicht in leermateriaal in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs en een visie op de rol van open leermateriaal en het verder brengen ervan; 
  • Vermogen om kansen te signaleren, projectvoorstellen te analyseren en een adviserende rol in te nemen; 
  • Sterke communicatieve en begeleidingsvaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, gericht op een effectieve samenwerking, signaleren van kansen en het vinden van oplossingen; 
  • Proactieve houding, zowel zelfstandig kunnen werken als in een team; 
  • Ervaring in alle aspecten van projectmatig werken, bij voorkeur in een dynamische omgeving; 
  • Je bent in staat om passie en plezier te delen en waarde voor het onderwijs te creëren. 

Beschikbaar voor een samenwerkdag bij Kennisnet in Zoetermeer. De overige werkdagen worden hybride ingedeeld.
De (online) gesprekken zullen plaatsvinden op dinsdag 18 maart (14:00-17:00 uur)

Interesse in deze opdracht?

Reageer direct.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
MM slash DD slash JJJJ
Adres*
DD slash MM slash JJJJ
Max. bestandsgrootte: 15 MB.