Dé Nova Learning

Opdrachten

VERLOPEN

Projectleider leer- en ontwikkelnetwerken versterking uitvoeringskracht en arbeidsmarktkrapte

Opdrachtgever: VNG

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • Verbeteren van de dienstverlening;
  • Een efficiënte en wendbare organisatie;
  • Anticiperen op de toekomst.

Over Pilots Uitvoeringskracht en arbeidsmarktkrapte

Het werken in de gemeentelijke uitvoering wordt door extra taken steeds ingewikkelder. Gemeenten maken zich zorgen over hun dienstverlening. Tegelijkertijd kunnen zij als geen ander oplossingen bedenken die hun uitvoeringskracht vergroten.

De VNG wil de uitvoeringskracht bij gemeenten versterken door 15 pilots te financieren en te ondersteunen die bijdragen aan instroom, efficiënte processen, leiderschap en behoud. Goede ideeën en innovatieve oplossingen worden in de lokale praktijk beproefd en opgedane kennis en ervaringen worden gemeentebreed gedeeld. Uiteindelijk hopen we met deze inzichten en arbeidsbesparende werkvormen de uitvoeringskracht van gemeenten een flinke impuls te geven.

Naast de pilots voert de VNG ook onderzoek uit op specifieke thema’s en wordt gewerkt aan het opzetten van leer- en ontwikkelnetwerken. De leer- en ontwikkelnetwerken draaien om regionale of thematische verbinding en kennisdeling rond actuele thema’s voor uitvoeringskracht en arbeidsmarktkrapte. In deze netwerken komen de oplossingen van de 15 pilots aan bod en de wijze waarop zij die opschalen, maar wordt ook gekeken hoe op andere thema’s kennis kan worden gedeeld tussen gemeenten.

Zie de webpagina voor alle publiek beschikbare informatie over het programma: https://vng.nl/pilots-uitvoeringskracht-en-arbeidsmarktkrapte

Omschrijving van de opdracht

De schaarste aan mensen en middelen maakt het noodzakelijk nieuwe creatieve verbanden te ontwikkelen. Gemeenten kunnen nog meer dan nu samenwerken en van elkaar leren. Als gedreven en ervaren projectleider ben jij verantwoordelijk voor het opzetten en begeleiden van leernetwerken en ontwikkelnetwerken van gemeenten.

Je ontwikkelt een aanpak voor deze netwerken bedoeld om kennisdeling, samenwerking en gezamenlijke ontwikkeling te bevorderen tussen verschillende gemeenten. De netwerken richten zich op uitdagende vraagstukken binnen de focuslijnen efficiënte processen, instroom, behoud en leiderschap. De netwerken komen door middel van een agile aanpak of andere werkvorm stapsgewijs tot concrete (deel)resultaten op deze vraagstukken.

In samenwerking met gemeenten en met de rest van het projectteam zorg je ervoor dat de netwerken aansluiten op de behoeften van groepen gemeenten en/of dat gemeenten worden gezocht bij vraagstukken waar concrete aanpakken en (deel)resultaten zijn gewenst.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Ontwikkelen en implementeren van een strategie en aanpak voor het opzetten van leer- en ontwikkelnetwerken;
  • Coördineren en faciliteren van bijeenkomsten, workshops en andere activiteiten binnen de netwerken;
  • Bevorderen van kennisdeling en het delen van (best) practices onder gemeenten op het gebied van uitvoeringskracht en arbeidsmarktkrapte;
  • Onderhouden van contacten met stakeholders, waaronder gemeentelijke managers en medewerkers, vakverenigingen en koepels van gemeenten, kennisinstellingen en externe partners;
  • Monitoren en evalueren van de voortgang en impact van de netwerken en initiatieven;
  • Communiceren van de (deel)resultaten vanuit de netwerken naar andere gemeenten;
  • Vertalen van de uitkomsten uit de leer- en ontwikkelnetwerken naar aanvullend onderzoek, en omgekeerd door onderzoeksresultaten in netwerken te toetsen op praktische toepasbaarheid;
  • Goed samenwerken in het projectteam met pilotbegeleiders, communicatieadviseur en de projectleider onderzoek, zodat er een praktisch toepasbaar aanbod is met bijeenkomsten en producten die aansluiten op de behoefte van gemeenten.

Resultaat van de opdracht:

Beoogde (in)directe resultaten van het werk van de projectleider:

  • Strategie en aanpak voor het ontwikkelen, uitvoeren en borgen van leer- en ontwikkelnetwerken van gemeenten (op het thema uitvoeringskracht en arbeidsmarktkrapte);
  • Doordachte, bruikbare en toepasbare werkvormen voor netwerken, die stapsgewijs kunnen worden toegepast afhankelijk van het onderwerp, om tot het gewenste resultaat te komen;
  • Succesvol uitgevoerde netwerken die hebben geleid tot praktisch toepasbare (deel)resultaten voor gemeenten, aansluitend op de behoefte van een specifieke groep medewerkers en/of thema;
  • Continu helder (over)zicht op het verloop van alle leer- en ontwikkelnetwerken;
  • Effectieve manieren van (samen)werken met gemeenten, het projectteam van VNG en andere stakeholders;
  • Opbrengsten met de potentie voor nader onderzoek en brede toepasbaarheid.

Eisen:

  • Minimaal WO werk-denkniveau op gebied van HRM of vergelijkbaar;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of organisatieadviseur bij gemeenten op het gebied van veranderprocessen en personeels- en organisatiemanagement;
  • Afgeronde opleiding tot facilitator of agile coach om discussies en besluitvorming te begeleiden;
  • Aantoonbare kennis en praktische ervaring omtrent het ontwikkelen, uitvoeren en borgen van leer- en ontwikkelnetwerken.

Wensen:

  • Aantoonbaar ervaring met veranderings- en/of ontwikkelingsprocessen binnen gemeenten;
  • Aantoonbare ervaring met het opzetten en begeleiden van leer- en ontwikkelnetwerken, en toepassing van verschillende werkvormen;
  • Aantoonbare ervaring in het coördineren en regisseren van complexe multi-stakeholder processen;
  • Je bent in staat om grote hoeveelheden informatie te integreren en te analyseren, en deze vervolgens adequaat, voornamelijk schriftelijk te duiden en te presenteren.

Competenties:

De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

  • Multidimensionaal denker (= benadert een vraagstuk vanuit uiteenlopende invalshoeken en disciplines);
  • Faciliterend (= weet groepen mensen te ondersteunen en helpen om tot resultaten te komen);
  • Relationeel (= snel in constructieve co-creatie komen met vele uiteenlopende contacten);
  • Performatief (= dusdanig taalvaardig – spreken en schrijven – dat de boodschap ‘iets doet’ bij de ontvanger);
  • Organisatie-sensitief (= herkent en erkent bovenstroom en onderstroom);
  • Verbindend (=oog voor kwaliteit van samenwerking en het potentieel van mogelijke versterkende partners);
  • Kennisintegrator (=kan veel informatie behappen, combineren en systematisch verwerken);
  • Flexibel (= soepel kunnen inspelen op wisselende en onverwachte omstandigheden).

Helaas kan je niet meer reageren op deze opdracht.