Dé Nova Learning

Opdrachten

VERLOPEN

Try-out begeleider voor het programma Toegankelijk en Open Onderwijs (2x)

Opdrachtgever: Stichting op snijvlak van ICT & Onderwijs

Functie

Voor het programma Toegankelijk en Open Onderwijs (TOO) zijn we op zoek naar twee Try-out begeleiders binnen het team van Thema 1 (Opschaling in gebruik) met een omvang van 24-32 uur per week. Binnen Thema 1 spelen vernieuwende initiatieven een cruciale rol; er zijn subsidiemogelijkheden voor scholen en consortia om te werken aan de inzet van open onderwijs. Op dit moment lopen er 57 try-outs (waarin ongeveer 500 scholen zijn vertegenwoordigd) en in september starten er nog eens 18 nieuwe try-outs.

Scholen zijn erg geholpen met de subsidieregeling, waarmee ze met collega’s en andere organisaties ruimte 
kunnen creëren om aan de slag te gaan met open onderwijs. Ook zijn de try-outs een waardevolle bron voor 
TOO. Ze zijn de plek waar we vanuit het programma onderzoeken wat wel- en wat niet werkt binnen het onderwijs als het gaat om implementatie van open onderwijs. Zo stemmen we overige activiteiten en keuzes binnen TOO af op wat voor de praktijk direct meerwaarde oplevert. 

Om te zorgen voor kwaliteit in de begeleiding van vernieuwende initiatieven en het vergroten van de impact 
ervan, zoeken we gedreven, pragmatische en kwaliteitsgerichte (onderwijs)professionals die zin hebben om in onze groeiende en lerende organisatie te komen werken.

Als try-out begeleider ben je verantwoordelijk voor begeleiding van 6-8 try-outs. Begeleiding richt zich op proces en inhoud van de try-outs en het slim verbinden met andere programma onderdelen en de ontwikkel- en onderzoeksvraagstukken van TOO.

Vanaf de start ben je primair contactpersoon en vraagbaak op zowel inhoud als proces. Je verbindt binnenkomende vragen vanuit de try-out aan expertise van collega’s binnen TOO. Je zorgt er samen met collega’s voor dat (tussen)resultaten en (proces/leer)opbrengsten van deze try-outs worden vertaald naar impactvolle en duurzame verbeteringen binnen het programma en op scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en gespecialiseerd onderwijs.

Over de try-outs

Binnen de try-outs gaan onderwijsinstellingen gedurende drie jaar samen aan de slag met het werken aan TOO. De inzet hierin verschilt per try-out, maar grofweg onderscheiden we deze gebieden waaraan evidence-informed wordt gewerkt:
– Visie en Kiezen: Het werken aan een visie op leermiddelen, uitwerken tot leermiddelenbeleid en het opstellen van criteria voor het kiezen van leermiddelen.
– Arrangeren en maken: Binnen de try-outs wordt gewerkt aan curriculumbewustzijn en leerdoeldenken, waardoor het denken vanuit een vaste methode wordt losgelaten en onderwijs beter aan gaat sluiten bij de leerling. Vervolgens moet materiaal worden gezocht, beoordeeld op kwaliteit, wordt het ontwerpproces ingericht indien men zelf materiaal gaat maken of bewerken, en arrangeert men het materiaal in de leerlijn.
– Gebruiken en evalueren: Er wordt gewerkt aan het gebruiken van materiaal en evalueren van datzelfde gebruik.

Samenwerken

Als try-out begeleider werk je samen met een try-outteam, dat uit 10 try-out begeleiders en een try-out regisseur bestaat. Dat doe je in een context van ongeveer 40 ambitieuze en gezellige programmacollega’s. Jij bent een bevlogen onderwijsprofessional die op landelijk niveau wil bijdragen aan ontwikkelingen voor het gehele funderend onderwijs.

Binnen het team worden ook gezamenlijk activiteiten opgepakt die passen bij een TOO programma, bijvoorbeeld het realiseren van try-out bijeenkomsten, opzetten van communicatie richting try-outs of bouwen aan community’s. Of meer intern gerichte initiatieven, zoals doorontwikkelen van een try-out portfolio-tool, agile werken of herinrichten van werkprocessen. 

Als aanvulling op de verschillende talenten in het team zoeken we iemand die goed is in het organiseren van 
bijeenkomsten voor grote groepen, zowel online als op locatie. Je krijgt hier energie van en zorgt ervoor dat alles 
tot in de puntjes geregeld is. Je kunt goed samenwerken met andere collega’s en bent in staat de kar te trekken. 
Ook zoeken we diversiteit in kennisgebieden, zodat je ook als expert gericht activiteiten kunt opzetten, bijvoorbeeld op het vlak van professionalisering of kennisdeling. Iemand die in staat is overzicht te creëren en 
verbindingen te leggen. Een onderwijskundige achtergrond is hierbij een pré. 

Taken

Als try-out begeleider ben je verantwoordelijk voor het succesvol begeleiden van vernieuwende initiatieven en het verbinden van expertise en ontwikkel- en onderzoeksvragen tussen try-out en programma, waarmee je kwaliteit versterkt van proces en opbrengst. Jij floreert in een omgeving waarin nog niet alles is vastgelegd en waar je als teamlid op basis van jouw expertise en ervaring ook kunt bijdragen aan de werkwijze van het team/de organisatie.

Verantwoordelijkheden

  • Je beoordeelt kritisch  de (project)plannen van try-outs;
  • Je voert (opstart-, voortgangs- en evaluatie)gesprekken met de try-outs;
  • Je verbindt inhoudelijke onderwijsvragen aan beschikbare interne expertise en partnerorganisaties en 
    andere ontwikkelingen binnen TOO;
  • Je koppelt leer- en ontwikkelvragen van try-outs terug aan programmacollega’s;
  • Je voert deelprojecten binnen het team uit, zoals hierboven beschreven;
  • Je stemt af, onderbouwt en verantwoordt keuzes in de try-out begeleiding aan de try-out regisseur, met focus op ontwikkelvraagstukken, planning, kwaliteit en proces;
  • Je verantwoordt de projectvoortgang aan de themacoördinator of try-out regisseur, met focus op planning, kwaliteit, proces en financiën;
  • Je participeert actief in teamoverleg, try-out overleg en TOO-brede overleggen en activiteiten om de voortgang te bespreken en eventuele knelpunten op te lossen.

Wensen

  • Je hebt een relevante onderwijsachtergrond op minimaal hbo-niveau;
  • Je hebt inzicht in leermateriaal in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs en een visie op de rol van open onderwijs en het verder brengen ervan;
  • Je hebt vermogen om kansen te signaleren, projectvoorstellen te analyseren en een adviserende rol in te nemen;
  • Je hebt sterke communicatieve en begeleidingsvaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, gericht op een effectieve samenwerking, signaleren van kansen en het vinden van oplossingen;
  • Je hebt een proactieve houding, om zowel zelfstandig te kunnen werken als in een team;
  • Je hebt ervaring in alle aspecten van projectmatig werken, bij voorkeur in een dynamische omgeving;
  • Je bent in staat om passie en plezier te delen en waarde voor het onderwijs te creëren.

Helaas kan je niet meer reageren op deze opdracht.​